Τρίτη, 24 Μαΐου 2011

ΦΩΤΕΙΝΟΣ ΠΑΝΤΟΓΝΩΣΤΗΣ

Πόση γνώση κρύβεται στο ταλαιπωρημένο από τον χρόνο κουτί! Οι φωτοσκιάσεις που προκαλεί ο ζωγραφισμένος λαμπτήρας στο λογότυπο εντυπωσιάζουν! Τα εξωτικά είδη πανίδας και χλωρίδας  σε προδιαθέτουν για το μαγικό ταξίδι! Φυσικά δεν λείπουν και τα επιτεύγματα του ανθρώπινου μυαλού!
Σε μια εποχή που τα home computers δεν είχαν ακόμα εισβάλει στα σπίτια μας, μια εξωτική για τα δεδομένα της εποχής υλοποίηση πλούτιζε τις γνώσεις μας εντυπωσιάζοντας γενιές και γενιές! Αυτή η πρωτόγονη "υπολογιστική διάταξη" χάρις  την ύπαρξη  του τυπωμένου κυκλώματος της, έδινε την εντύπωση ότι μπορεί να κάνει κάποιες λογικές πράξεις καταλαβαίνοντας ουσιαστικά δυο καταστάσεις (True ή False) και ανάλογα με το input να εξάγει το αποτέλεσμα που σηματοδοτούταν με το άναμμα (ή μη) ενός λαμπτήρα. Οι διάφορες χάρτινες καρτέλες που τοποθετούνταν επάνω σε αυτή την αυτοσχέδια πλακέτα είχαν  ανακατεμένες  ερωτήσεις και απαντήσεις διαφορετικών θεματολογιών.

Η καρτέλα "κάθεται" επάνω στο τυπωμένο κύκλωμα...


Σε αυτή τη φωτογραφία διακρίνεται σε μεγέθυνση το κύκλωμα και το αγώγιμο υλικό. 

Έτσι με την θεωρητική δυνατότατα απόκτησης νέων καρτελών, μελλοντικά τα δεδομένα του συστήματος θα μπορούσαν ανά πάσα στιγμή να επεκταθούν ( κάρτες επέκτασης) καθώς μαζί τους και ο συγκεντρωμένος πλούτος των γνώσεων. Ο τρόπος λειτουργίας ήταν απλός. Ο χρήστης είχε στην διάθεση του μια διάταξη που αποτελούνταν από μια μπαταρία δυο καλώδια και ένα λαμπτήρα. Τα δυο καλώδια κατέληγαν σε μεταλλικές ακίδες. Η καρτέλα που ήταν τοποθετημένη επάνω στην πλακέτα είχε διάφορες ερωτήσεις και απαντήσεις με ανακατεμένη - "τυχαία σειρά" - ώστε να μην προκύπτει εκ της πρώτης ματιάς  η σωστή αντιστοίχιση τους! Αν ήθελε ο παίκτης να δοκιμάσει να δώσει μια απάντηση σε κάποια από τις ερωτήσεις τότε το μόνο που έπρεπε να κάνει ήταν να ακουμπήσει την μια ακίδα στην τρυπούλα της ερώτησης και την άλλη σε αυτή της απάντησης που θεωρούσε πιθανόν  σωστή!


Οι κάρτες με τις ερωτήσεις  ήταν διαφόρων θεματολογιών.  Η συγκεκριμένη πραγματεύεται τα επιτεύγματα του ανθρώπινου μυαλού......

Οι  καρτέλες τοποθετούνται προς χρήση επάνω στην διάτρητη λευκή επιφάνεια που φαίνεται στη  φωτογραφία.


Όπως και με τους home computers έτσι και για τα επιτραπέζια παιχνίδια χρειάζεται ένα άλλοθι για να αγοραστούν από τους γονείς στα παιδιά τους..
Αν η εκτίμηση του ήταν σωστή, τότε η μπαταρία θα τροφοδοτούσε το λαμπάκι μέσω του κυκλώματος που έκλεινε και αυτό θα άναβε επιβεβαιώνοντας το σωστό της απάντησης. Σε διαφορετική περίπτωση το λαμπάκι θα παρέμενε σβηστό αφού ερώτηση και απάντηση δεν μπορούσαν να κλείσουν το κύκλωμα και άρα δεν θα τροφοδοτούνταν. Εδώ θα πρέπει να πούμε ότι το τυπωμένο κύκλωμα φυσικά δεν είχε την δυνατότητα να αλλάξει την διάταξη των αγωγών του και έτσι είχαμε τον περιορισμό ότι οι σωστές και οι λάθος απαντήσεις θα είχαν ακριβώς τις ίδιες θέσεις ακόμα και στις   καινούριες καρτέλες ανεξάρτητου θεματολογίας. Όπως και να έχει πάντως,  ο φωτεινός παντογνώστης πετύχαινε τον σκοπό του που δεν ήταν άλλος από την μετάδοση γνώσεων με πολύ διασκεδαστικό μάλιστα τρόπο.



Τα θέματα με τα ζώα ήταν κλασικά και πολύ αγαπημένα! Στις ακριβές υλοποιήσεις του παιχνιδιού οι καρτέλες ήταν φτιαγμένες από γυαλιστερό χαρτί και έφεραν χρώματα.
Τι μπορούσε να πάει λάθος; Ο φωτεινός παντογνώστης ήταν (τουλάχιστον στα τελευταία χρόνια) πολύ φθηνός. Λογικό είναι ότι για να επιτευχθεί αυτό το χαμηλό κόστος τα υλικά που ήταν φτιαγμένος (ανάλογα με την υλοποίηση) δεν ήταν και πάντα τα καλύτερα. Δυστυχώς το περίφημο αυτοσχέδιο τυπωμένο κύκλωμα ήταν τις περισσότερες φορές φτιαγμένο από ένα ευτελές αγώγιμο υλικό (σαν αλουμινόχαρτο) που σιγά σιγά φαγωνόταν στα σημεία επαφής των ακίδων χάνοντας σταδιακά τις ιδιότητες του. Έτσι μετά από σύντομο χρονικό διάστημα ο παίκτης αναγκαζόταν να πιέζει ολοένα και περισσότερο την ακίδα για να κλείσει το κύκλωμα μέχρι που κάποια στιγμή αυτό δεν ήταν πια δυνατό.



Σε φθηνότερες υλοποιήσεις που μπορούσες να βρεις κυρίως στα πανηγύρια η μείωση του κόστους επέβαλε περικοπές! Στη φώτο διακρίνεται μια καρτέλα γεωγραφίας χωρίς ίχνος χρώματος...
Κατά καιρούς βγήκαν διάφορες υλοποιήσεις του παιχνιδιού με άλλες να είναι ακριβότερες και άλλες φθηνότερες. Όπως και να έχει όμως, ο Φωτεινός παντογνώστης ήταν ένα από τα πιο ενδιαφέροντα και εξωτικά παιχνίδια μαζί με το μικροσκόπιο και τον μικρό χημικό! Το όνομα του παρέμεινε συνώνυμο της γνώσης και έγινε τιμητικό παρατσούκλι σε αυτούς που είχαν μεγάλες εγκυκλοπαιδικές γνώσεις (παρομοίως με το: " Η Δομή είσαι;"). Δεν έχω ιδέα αν το παιχνίδι κυκλοφορεί ακόμα, άλλα για όλους εμάς που το προλάβαμε έστω στα τελευταία του θα αποτελεί πολύτιμη ανάμνηση.



3 σχόλια:

  1. Είχα κ'εγώ κάτι παρόμοιο, σε λίγο πιο εξελιγμένη έκδοση. Άραγε σήμερα τα παιδιά παίζουν με επιτραπέζια?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Να σου πω....λογικά οι φοιτητές δεν κάνουν και τίποτα άλλο!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή