Δευτέρα, 6 Ιουνίου 2011

Atari ATW-800 - Transputer Workstation.

"Κοιτάζω και γνωρίζω ότι δεν ήταν όνειρο! Την εκπληκτικής αισθητικής αφίσα (που παραπέμπει σε διαστημικό πρόγραμμα της NASA) σφραγίζουν τα δύο επιβλητικά λογότυπα! Αυτό είναι ότι απέμεινε σήμερα από τη διηπειρωτική προσπάθεια που λίγο έλειψε να αλλάξει τον τρόπο που γνωρίζουμε τους computers! Όχι δεν πρόκειται να ξεχάσω...ξέρω καλά ποιος είμαι και νοσταλγώ!" Ορατά με κόκκινο χρώμα είναι τα -ανά τετράδες- περίφημα "Transputers links"! 

Στα τελευταία χρόνια της δεκαετίας του εβδομήντα  αυτό που ονομάζεται "επιστήμη των micro-υπολογιστών" γνωρίζει πρωτοφανή άνθηση! Πολλές  είναι οι νέες θεωρίες που  διατυπώνονται καθώς και πολλές είναι οι διαφορετικές σχολές που προσπαθούν να ορθώσουν  εναλλακτικό λόγο! Οι εξελίξεις  φαίνεται τώρα  να τρέχουν με μεγαλύτερες  ταχύτητες και ξεχωριστοί άνθρωποι περιμένουν απλά  ένα ευνοϊκό νεύμα της ιστορίας ώστε να  βάλουν το δικό τους λιθαράκι στο παγκόσμιο "κομπιουτερικό" γίγνεσθαι. Βλέποντας κανείς τις τεράστιες αυτοκρατορίες να χτίζονται και να καταρρέουν εν μια νυκτί, είναι εξαιρετικά δύσκολο ακόμα και για τον πιο ευφάνταστο οραματιστή να περιγράψει πως θα έχει η κατάσταση μετά από 5 χρόνια...


Φτάνουμε κάπου στο 1978 και μια μικρή εταιρία εν ονόματι INMOS προσπαθεί να ακολουθήσει το ρεύμα της εποχής! Η δραστηριότητα της αρχικά περιορίζεται στη δημιουργία μνημών που φαίνεται να έχουν εξαιρετικές προοπτικές,  μα αργότερα θα στραφεί σε ένα  μοναδικό όσο και παρακινδυνευμένο εγχείρημα Η παρουσία κάποιων πολύ ξεχωριστών ανθρώπων που πάντα  η συγκυρία φροντίζει να εμφανίζει την κατάλληλη στιγμή, έστρεψε το τιμόνι της εταιρίας προς την μεριά της καινοτομίας  που  θα μπόλιαζε οριστικά και αμετάκλητα την επιστήμη των computers! Αυτό που κάποιοι - κάποτε- είχαν διατυπώσει ως θεωρία τώρα πλέον δε φάνταζε τόσο αόριστο και μακρινό. H επιβλητική λέξη Trasnsputer πυροδότησε μια έκρηξη δημοσιεύσεων του ειδικού τύπου καθώς και δέος στην computer industry…


Atari ATW-800 - Transputer Workstation.



Το όραμα της παράλληλης επεξεργασίας.

Η θεωρία της παράλληλης επεξεργασίας προϋπήρχε από παλιά και είχε διατυπωθεί αρκετές φορές στο παρελθόν! Παρόλα αυτά όμως δεν υπήρχαν υλοποιήσεις αυτής της ιδέας για το ευρύ κοινό παρά μονάχα στα πανάκριβα κλειστά εργαστηριακά περιβάλλοντα και πανεπιστήμια. Το σκεπτικό υπαγόρευε ότι ένα σύστημα με περισσότερους του ενός επεξεργαστών θα μπορούσε θεωρητικά να διαχειριστεί και να  κατανέμει καλύτερα το φόρτο εργασίας -ιδιαιτέρως στα multitasking  - λειτουργικά- εκτελώντας ταυτόχρονα περισσότερες από μία ανεξάρτητες εργασίες! Σύντομα λοιπόν η Inmos προσανατολίστηκε στον σχεδιασμό και την κατασκευή ενός επεξεργαστή γενικής χρήσης που θα μπορούσε  να προστίθεται σε μεγάλους  αριθμούς σε ένα ανοικτό σύστημα, αυξάνοντας έτσι γεωμετρικά τις επιδώσεις του! Το multiprocessing hardware ήταν πια προ των πυλών! Η επανάσταση που έφερε αυτή η υλοποίηση της Inmos ήταν τόσο μεγάλη που σύντομα όλοι μίλαγαν για τον ερχομό μιας νέας άνοιξης στην τεχνολογία των υπολογιστών και ριζικής αλλαγής σκηνικού! Σήμερα πολλά χρόνια από τότε μπορούμε να πούμε ότι ενέπνευσε κατά κάποιο τρόπο την σύγχρονη εποχή της παράλληλης επεξεργασίας και ίσως κατά μια μακρινή έννοια την γέννηση των σημερινών πολυπύρηνων επεξεργαστών.




Ο ειδικός τύπος της εποχής δεν υπήρχε περίπτωση να μείνει ανεπηρέαστος από τις εξελίξεις! Η δύναμη του Transputer μέσα από το χιούμορ του περιοδικού PIXEL.




Computer για όλους Μάρτιος 1986!!! Κάτι μεγάλο ετοιμάζεται και το έχουν πάρει όλοι χαμπάρι!

Θεωρία των Transputers

Η ονομασία transputer προέρχεται από τα συνθετικά Transistor + computer υποδηλώνοντας ίσως ότι  πολλοί επεξεργαστές αποτελούν  συνδετικά στοιχεία μιας ηλεκτρονικής διάταξης όπως τα κοινά transistors και δεν είχαν άδικο! Τα transputers φτιάχτηκαν με τέτοια φιλοσοφία ώστε  να μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως δομικά στοιχεία σε σύνθετα υπολογιστικά συστήματα παράλληλης επεξεργασίας! Έτσι το κάθε transputer μπορεί άμεσα να επικοινωνήσει με άλλα transputers μέσω ταχύτατων serial links, φτιάχνοντας έτσι συστοιχίες, δέντρα και διάφορες άλλες πιθανές συνθέσεις και μορφές δικτύωσης! Αυτά τα ταχύτατα αμφίδρομα links ήταν στην ουσία η hardware υλοποίηση των OCCAM channels (της γλώσσας προγραμματισμού των transputers) και είχαν φτιαχτεί έτσι ώστε να μπορούν να προσφέρουν  σειριακή point to point επικοινωνία με ταχύτητες ίσες με 20 Mbits/s.


Τα links αναλύονται με τη σειρά τους σε δύο αγωγούς σημάτων ( Link out – link in ) και (Link in – link out ) που μεταφέρουν δεδομένα και πληροφορίες ελέγχου! Τα link ηλεκτρικά σήματα είναι TTL συμβατά πράγμα που σημαίνει ότι η μεταφορά των δεδομένων μπορεί να γίνει σε θεωρητική απόσταση ( local communication) το πολύ 0,3 μέτρα. Για μεταφορές δεδομένων σε μεγαλύτερες αποστάσεις υπάρχουν άλλες τεχνικές! Έτσι για συνδέσεις transputers μέχρι 30 cm έχουμε direct connection, για 10 μέτρα Series transition, για 20 μέτρα Fact buffer, για 30 μέτρα RS 422 και για πάνω από 30 μέτρα η μοναδική λύση ήταν η οπτική ίνα με τον μηδαμινό ηλεκτρονικό θόρυβο. Οι επεξεργαστές αυτοί ομοίαζαν κατά κάποιον τρόπο με τους γνωστούς RISC επεξεργαστές στηριζόμενοι σε μια τεχνολογία γνωστή ως minimal instruction set και διέθεταν ένα βασικό πυρήνα 32 εντολών.




Ελάτε να δούμε μαζί κάτι όμορφο που δεν συναντάς κάθε ημέρα! Τέσσερα transputers Τ805-25 (επόμενο μοντέλο του T800-20 που φόραγε ο Atari ATW-800) από την προσωπική μου συλλογή (Ε. αταρόβιος χωρίς transputers δε γίνεται!!!). Αριστερά διακρίνεται ένα link chip.Μπορείτε να θαυμάσετε το υπέροχο χρυσό τους χρώμα άλλα σίγουρα δεν μπορείτε να ακούστε τον υπέροχο "γυάλινο" ήχο που βγάζει το πολύτιμο κεραμικό υλικό τους!

ATARI Abaq Transputer Workstation!

Γύρω στα μέσα της δεκαετίας του 80 ο Tim King (μαζί με κάποια άλλα μέλη) έφευγε από την εταιρία που δούλευε την MetaComCo για να ιδρύσει την νέα του εταιρία την Perihelion. Εκεί αρχίζει να σχεδιάζει ένα λειτουργικό σύστημα για σταθμούς παράλληλης επεξεργασίας γνωστό ως Helios. Την ίδια στιγμή αρχίζει να εξελίσσει ένα workstation που βασιζόταν στους transputers της Inmos που θα έτρεχε το συγκεκριμένο λειτουργικό σύστημα. Η αλήθεια είναι ότι πολλοί από την ομάδα της Perihelion (από την εποχή της MetaComCo) είχαν δουλέψει με τις Atari και Commodore φτιάχνοντας την ST basic στην πρώτη και το Amiga dos στη δεύτερη και πιθανότατα και κάποιους C compilers και για τα δύο μηχανήματα (καθώς και στην ευρύτερη γκάμα μηχανημάτων που φόραγαν Motorola όπως ο Sinclair QL). Έτσι εκείνο τον καιρό πρώτα η Commodore έδειξε να ενδιαφέρεται αρκετά για αυτό το νέο σύστημα  ενώ ταυτόχρονα εμφανίστηκαν και κάποιες Amiga 2000 με add-on κάρτες transputers, να τρέχουν κάποια εντυπωσιακά demos! Για άγνωστους μέχρι σήμερα λόγους το αρχικό ενδιαφέρον της Commodore χάθηκε και το θέμα πάγωσε επ-αόριστον! Τότε ήταν και η στιγμή που η Atari corporation επέδειξε έντονο ενδιαφέρον και προσεγγίζοντας την Perihelion άρχισαν οι διαβουλεύσεις για την δημιουργία αυτού του συστήματος κάτω από τη σημαία της Atari.




Οι ανταποκρίσεις του περιοδικού Pixel μας έκοβαν πραγματικά την ανάσα!!!

Τα πράγματα άρχισαν σιγά – σιγά να παίρνουν τον δρόμο τους και τελικά το 1987 το "Atari Abaq "κάνει την παρθενική εμφάνιση του στην COMDEX 1987 προκαλώντας σφοδρό εντυπωσιασμό!  Ατυχώς στην πορεία το όνομα “ Abaq” (όπως εκ των υστέρων αποδείχθηκε) ήταν τελικά δεσμευμένο στην Ευρώπη από κάποια άλλη εταιρία και προς αποφυγή νομικού προβλήματος η ονομασία του άλλαξε αργότερα σε "Atari-ATW800". Στην αρχή η υλοποίηση ήρθε σε δύο μορφές! Η πρώτη ήταν μια add-on προέκταση για τους υπάρχοντες Mega ST μεταμορφώνοντας τους σε πανίσχυρους σταθμούς εργασίας και η δεύτερη ένας ανεξάρτητος υπολογιστής σε full tower case που θα περιείχε όμως αυτή τη φορά τον … Mega ST στο εσωτερικό του! Τελικά με τον καιρό η πρώτη έκδοση τελικά εγκαταλείφτηκε! Το ATW800  στην τελική μορφή του ερχόταν σε ένα κουτί όπως αυτό των IBM συμβατών και αποτελούταν από τρία κύρια μέρη!

  • Το βασικό motherboard που περιείχε ένα T800-20 transputer με 4MB ram επεκτάσιμο στα 16M.
  • Μια πλακέτα ενός Mega ST σε μικρογραφία με 512MB RAM. Η συγκεκριμένη διάταξη   χρησίμευε για input- output control.
  • Μια κάρτα με το σύστημα γραφικών που λέγεται "blossom" και διάθετε 1mb RAM.


Blossom supported several video modes:
  • 1280×960, 16 colors from a palette of 4096
  • 1024×768, 256 colors from a 32-bit palette
  • 640×480 , 256 colors from a 32-bit palette
  • 512×480 , 32-bit “true color”
  • 60 Hz non-interlaced.


Μια αδιάκριτη  ματιά κάτω από τα pins του χρυσού τέρατος της Inmos! Εκείνα το χρόνια αν τα έβλεπες από τόσο κοντά σήμαινε ότι διαθέτεις πολύ γερό βαλάντιο! Πολλά πανεπιστήμια σήμερα τους έχουν ακόμα σε χρήση και τέτοια τσιπάκια τους είναι ακόμα πολύτιμα!




Το σύστημα ήταν δομημένο γύρω από τον τελευταίο επεξεργαστή της της Inmos τον T800-20Mhz transputer  που η κατασκευή του τον έκανε κάτι παραπάνω από ιδανικό για την δημιουργία graphics workstations υψηλής απόδοσης! Θα κάνω εδώ μια μικρή παρένθεση για να περιγράψω λίγο την καρδιά του ATW800 (τον T800-20Mhz ) που έκανε την εμφάνιση του το 1987 ( Το 1988 έκανε την εμφάνιση της η 30 MHz έκδοση)! Ο T800 ήταν λοιπόν ένας φουλ 32 bit επεξεργαστής με 4 serial communication links ( κατά το προηγούμενο σύνηθες πρότυπο των transputers), 4 Kbytes RAM και ανεξάρτητη μονάδα κινητής υποδιαστολής ενσωματωμένα στο ίδιο τσιπ! Η απόδοση του ήταν 10 mips! Ένα εξωτερικό memory interface του έδινε θεωρητική πρόσβαση σε 4 Gbytes μνήμης! Αν και η σειρά των transputers σχεδιάστηκε και για την αποδοτική εφαρμογή άλλων high level γλωσσών και compilers όπως η C, Paskal, Foltran ( compilers ήταν διαθέσιμοι από την inmos), η γλώσσα Occam  ήταν όμως αυτή που τελικά ελευθέρωνε τον προγραμματιστή ώστε να αποκτήσει πλήρη έλεγχο και επικοινωνία εκμεταλλευόμενη πλήρως την transputer αρχιτεκτονική! Η εσωτερική RAM που βρισκόταν μέσα στον επεξεργαστή δεν έπαιζε ακριβώς τον ρόλο Cache memory άλλα άνηκε σε υψηλότερη βαθμίδα ως μέρος του total transputer address space. Μπορούσε όμως παρόλα αυτά να αποθηκεύσει μικρά κομμάτια κώδικα και δεδομένων για την ταχύτερη εκτέλεση τους.


Ο προσωπικός μου στρατός από transputers σε πλήρη παράταξη έτοιμος για μάχη!



Αν δεν ήταν εξάρτημα των super computers θα μπορούσε άνετα να γίνει κόσμημα!!!

Τα 4 serial links του T800 του επιτρέπουν να επικοινωνεί με άλλα transputers! Κάθε ένα από αυτά τα links παρέχει ένα data rate των 1,7 Mbytes per second ή 2,35 Mbytes per second όταν δουλεύουν αμφίδρομα! Κάθε ένα από αυτά τα links έχει αυτόνομες DMA δυνατότητες με αποτέλεσμα ο επεξεργαστής να είναι ελεύθερος να κάνει τους υπολογισμούς του χωρίς να απασχολείται με το link communication! Με τα τέσσερα links να λαμβάνουν ταυτόχρονα το μέγιστο data rate του, ο IMS T800 φτάνει τα 6,8Mbytes per second! Είναι ηλίου φαεινότερο ότι υπό αυτές τις συνθήκες ένα graphic system όπως αυτό της Atari (και όχι μόνο) θα επωφελούνταν πολύ! Στο IMS T800 όπως ανέφερα και πριν υπήρχε ενσωματωμένος ένας μαθηματικός συνεπεξεργαστής κινητής υποδιαστολής που μπορούσε να δουλεύει ανεξάρτητα από την CPU. Η FPU αυτή μπορούσε να κάνει πράξεις κινητής υποδιαστολής απλού και διπλού μήκους (32 και 64bit) πιστοποίησης IEEE754 - 1985.

Η συγκεκριμένη λειτουργία μπορούσε να δώσει floating point calculation και address calculation σε ένα πλήρη κύκλο δίνοντας την απόλυτα ρεαλιστική και επιτεύξιμη απόδοση των 1.5 Mflops στα 20 Mhz ( και 4.000 whetstones per second)!!!!To IMS T800 διαθέτει και κάποιες έξτρα εντολές σε σχέση με τους παλαιότερους προγόνους του σχεδιασμένες ειδικά για graphic support! Έτσι έχουμε ένα set από microcoded 2-D block move εντολές που επιτρέπουν cut και past λειτουργίες σε ακανόνιστα shaped objects σε full memory bandwidth. Ως γνήσιος απόγονος των transputers διατηρεί τις περίφημες ικανότητες του στην αντιγραφή μπλοκ μνήμης άλλα και εξαιρετικές επιδώσεις στον σχεδιασμό και κίνηση 2d γραφικών όπως η δημιουργία και μετακίνηση παραθύρων και η εμφάνιση κειμένου κτλ.



Ο Mega ST χαμογελάει μέσα από το High resolution mode.
Οι απαστράπτοντες Βρετανοί συνεταίροι του!

To Atari ATW800 μπορούσε να δεχτεί μέχρι και τέσσερις έξτρα κάρτες των τεσσάρων transputer η κάθε μια ανεβάζοντας έτσι τον συνολικό αριθμό των επεξεργαστών σε 17 (16+1)!!!!! Υπολογίστε πόσα Mips (17*10Mips =170Mips) μπορούσε να φτάσει αυτό το μηχάνημα και αφήστε ελεύθερα να σας πέσει το σαγόνι! Η Atari μάλιστα διαλαλούσε την δυνατότητα σύνδεσης εξωτερικά απεριόριστου αριθμού trasnputers! Είναι βέβαιο ότι το ATW800 ήταν ότι πιο γρήγορο μέχρι τότε είχε "κυκλοφορήσει" στην κατηγορία του, κάνοντας άνετα  ένα super computer όπως ο Gray να νοιώθει κάπως άβολα! Εντυπωσιακή ήταν επίσης η δυνατότητα εξωτερικής δικτύωσης πολλών ATW δημιουργώντας ένα διευρυμένο farm! Το αξιοσημείωτο σε ένα τέτοιο σύστημα ήταν η δυναμική κατανομή των πόρων έτσι ώστε η πλεονάζουσα υπολογιστική δύναμη να είναι πάντα στην διάθεση της  εφαρμογής που την έχει ανάγκη.


Το Atari ATW-800 - Transputer Workstation σε μια από τις πολύ σπάνιες φωτογραφίες του. H απόκτηση του θεωρείται απλά σχεδόν ουτοπία! Βαθμός σπανιότητας : ULTRA RARE!!!

Για να δώσουμε μερικά παραδείγματα σχετικά με την αρχική απόδοση των 10mips που διέθετε το βασικό configuration του ATW800 θα αναφέρω ενδεικτικά ότι Atari ST που ήταν από τους γρηγορότερους micro της εποχής του, έβγαζε υπερήφανα 1 mips (million per second) και ο μεταγενέστερος Risc επεξεργαστής ARM-2 του Archimedes 3000 με το ζόρι 4.5Mips! Φυσικά o transputer ήταν παραπάνω από δέκα φορές γρηγορότερος από ένα τυπικό IBM PC/AT όπως και επίσης γύρω στις 4 φορές γρηγορότερος από ένα 68020 στα 16Mhz με συνεπεξεργαστή 68881!!! Η ύπαρξη του Mega ST εσωτερικά του έδινε συμβατότητα με εξεζητημένα περιφερειακά του ST όπως laser printer, σκληρούς δίσκους και άλλα! Φυσικά από το πανίσχυρο Work station δεν έλειπε και το SCSI interface για σύνδεση SCSI περιφερικών. Ένα εξελιγμένο Blitter chip με το όνομα Charity ήταν υπεύθυνο για τις bitblt operations δίνοντας πολύ γρήγορα 2d γραφικά στην οθόνη! Η video ram ήταν 1M Dual Ram 100ns. Το ATW έρχεται με ένα ειδικά ανεπτυγμένο για πολυεπεξεργασία λειτουργικό σύστημα που λέγεται Helios! Το low level interface του θα φανεί πολύ οικείο σε αυτούς που έχουν εξοικείωση με το UNIX! Όσο για το graphic interface που προτιμήθηκε είναι μια κοινή και γνωστή λύση που έχουμε συναντήσει σε πολλά Unix περιβάλλοντα και δεν είναι άλλη από το X Windows!

Ενδεικτικά benchmarks των transputers
System /Thousands of single precision Whetstones per seconds
----------------------------------------------------------------------------------------------------
  • IMS T800-30 (projected)-----------6800
  • IMS T800-20-------------------------4548
  • WE 32200/32206-24----------------2800
  • INTEL 80386 +80387---------------1860
  • VAX 11/780--------------------------1083
  • MVII-----------------------------------925
  • SUN-3---------------------------------860
  • NS 32332/32081---------------------728
  • IMS T414-20-------------------------704
  • NS 32032 AND 32081--------------390
  • INTEL 286/287-----------------------300
  • IBM RT-RC + FPA-------------------200
  • IMS T212-20--------------------------181
  • INTEL 8086 + 8087------------------178
  • MC 68000------------------------------13
  • IBM RT –PC---------------------------12


Ο παλιόφιλος της φωτογραφίας έζησε από κοντά τις εξελίξεις και με παρακάλεσε να τον αφήσω να σας μιλήσει! Ο MEGA ST λίγο έλειψε να αποκτήσει την δύναμη ενός Super computer! Φουσκωμένος από ενθουσιασμό ο πανέμορφος ATARI MEGA ST-2 επιδεικνύει τους Transputers της Inmos! Μπορεί το σχέδιο την τελευταία στιγμή να ναυάγησε άλλα o Mega ST παρέμεινε ένας εξαιρετικός σταθμός εργασίας για μουσικούς και DTP.


Επίλογος.
Εικοσιένα ολόκληρα χρόνια έχουν περάσει από τότε που υποτίθεται ότι μπήκε στην επίσημη γραμμή παραγωγής ο Atari ATW. Οι μονάδες που παρήχθησαν ανέρχονται μετά βίας μόλις...σε μερικές εκατοντάδες και μάλιστα οι φήμες λένε ότι αρκετά από αυτά τα κομμάτια αγοράστηκαν από την γνωστή εταιρία Kodak. Η ανεξάντλητη δύναμη των Transputers έδωσε το δικαίωμα σε πολλούς να ονειρεύονται ότι θα γίνουν ζωντανοί μάρτυρες κοσμογονικών γεγονότων και αλλαγών! Επιστήμες που σχετίζονταν με την ερεύνα, την τεχνητή νοημοσύνη, τη ρομποτική και την ιατρική ήταν μόλις μερικοί από τους τομείς που οι transputers βρήκαν άμεσα εφαρμογή! Αν και η αρχική αίσθηση που δημιουργήθηκε τότε ήταν  μεγάλη δυστυχώς όμως οι νόμοι της αγοράς αποδείχθηκαν για μια ακόμα φορά χαοτικοί και απρόβλεπτοι και η νέα τεχνολογία ατυχώς δεν κατάφερε να μετατρέψει τον αρχικό εντυπωσιασμό σε αποτέλεσμα.

Αν και πολλά ειδικευμένα εργαστηριακά περιβάλλοντα (κυρίως πανεπιστήμια) τους υιοθέτησαν για λόγους έρευνας παρόλα αυτά η INMOS δεν πέτυχε τα αναμενόμενα αφού οι μικρές της οικονομικές δυνατότητες δεν μπόρεσαν να στηρίξουν και να εδραιώσουν το προϊόν της που διανύοντας σταδιακά μια φθίνουσα πορεία καταδικάστηκε σε αργό θάνατο! Στον αντίποδα οι ανταγωνίστριες εταιρίες επεξεργαστών εξέλιξαν στον χρόνο που μεσολάβησε τις δικές τους πλατφόρμες δίνοντας σταδιακά ανάσες αιχμής στην δική τους τεχνολογία. Μια άλλη μεγάλη αλήθεια είναι ότι η Inmos ποτέ δεν κατάφερε να εκπληρώσει την υπόσχεση της για φθηνή τεχνολογία αφού η μειωμένη της διείσδυση δε τη βοήθησε να να ρίξει τα κόστος που παρέμενε μέχρι τέλους αστρονομικό για τον μέσο χρήστη.



Χρειάστηκε αρκετό διάβασμα για τη δημιουργία αυτού του άρθρου! Στη φωτογραφία τα "ευαγγέλια" του απανταχού Αταρόβιου!

Περνώντας στην Atari τώρα ο Jack Tramiel απέδειξε για μια ακόμα φορά ότι κάθε άλλο παρά τυχαία προσωπικότητα ήταν! Η Atari corporation αποδείχθηκε πραγματικά φιλόδοξη και άξια συνεχιστής της παλαιάς ένδοξης Atari έχοντας μάλιστα πολύ μεγαλύτερο έργο στο ενεργητικό της να επιδείξει! Υπό αυτή τη νέα διεύθυνση η εταιρία αφού αρχικά σημείωσε πρωτοφανή κερδοφορία επιδίωξε σε όλα τα επίπεδα τον δρόμο του αιφνιδιασμού και της καινοτομίας προσπαθώντας να υπερβάλει εαυτόν και να ανεβάσει τον πήχη σε πολύ υψηλά επίπεδα! Η δημιουργία ενός Φθηνού Graphic workstation από μια  Atari που αντιμετώπιζε ορατά πια οικονομικά προβλήματα ήταν από μόνη της μια παρακινδυνευμένη ενέργεια, πόσο μάλλον σε ένα περιβάλλον που παραδοσιακά της ήταν άγνωστο, ανήκοντας στη σφαίρα επιρροής καταξιωμένων εταιριών που είχαν διαμορφώσει από την αρχή τη μορφή και τις σχέσεις της συγκεκριμένης αγοράς! Ένα επιπλέον πρόβλημα ήταν και η δυσκολία επιχειρησιακού συντονισμού των  πολλών ανεξάρτητων κέντρων όπως οι Βρετανοί της Perihelion και της Inmos που δεν ήταν σίγουρο αν θα μπορούσαν ( και θα ήθελαν) να συγχρονιστούν με τους ρυθμούς και τους όρους που προσπάθησε να επιβάλει η Atari.




Business is war!!!


Ένα επιπλέον αγκάθι αποτέλεσε και η τιμή του μηχανήματος που απέτυχε να λανσαριστεί στην κατηγορία που ήθελαν από την αρχή οι κατασκευαστές του! Οι 5.000 λίρες που  κόστιζε περίπου το ATW-800 ήταν ποσό δυσβάσταχτο, ιδιαίτερα αν συνυπολόγιζε κανείς σε αυτό ότι τα λίγα monitors εκείνης της εποχής που μπορούσαν να απεικονίσουν τέτοιες "εξωφρενικές" γραφικές αναλύσεις  ήταν μετρημένα στα δάχτυλα και κόστιζαν περίπου άλλα τόσα!!! Σύντομα τα πολλά προβλήματα (από τεχνικά θέματα μέχρι τον γενικότερο οικονομικό σχεδιασμό) όλης αυτής της ιστορίας καταδίκασαν την υπόθεση σε τέλμα! Ο Atari Transputer μετατράπηκε σε μια σκιά, σε ένα ανέκδοτο που περιφέρονταν στις ανά τον κόσμο εκθέσεις τρέχοντας συνεχώς το ίδιο και το ίδιο demo. Σύντομα η Atari corporation σε μια λιτή συνέντευξη τύπου δήλωσε ότι το ATW δεν αποτελεί πλέον προτεραιότητα της εταιρίας...! Στα επόμενα χρόνια που ακολούθησαν η Atari στηρίχτηκε περισσότερο στις εγχώριες παραδοσιακές δυνάμεις απορρίπτοντας τις βρετανικές καινοτομίες και επενδύοντας στο σίγουρο άρμα της Motorola! Η θεωρία της παράλληλης επεξεργασίας μπήκε για πάντα στο συρτάρι ενώ τρία ισχυρά stand Alone Workstations "συμβατικής τεχνολογίας" κυκλοφόρησαν στην αγορά! To Atari TT, Mega STE και τελικά το Falcon!!!

Νομίζετε όμως ότι αυτό ήταν το τέλος της βρετανικής επιρροής στην απέναντι μεριά του ατλαντικού και την Atari; Λάθος! Οι δύο εταίροι έμελλε τελικά να ξανασυναντηθούν όταν το τελευταίο μεγάλο χαρτί της Atari βρίσκονταν μυστικά στην φάση του σχεδιασμού (Jaguar). Κάποια μέλη λοιπόν από τις πολλές βρετανικές ομάδες που συνεργάστηκαν για τη δημιουργία του blossom λέγεται ότι έβαλαν και πάλι το χεράκι τους στο σχεδιασμό των γραφικών της νέας 64bit κονσόλας (κάποιοι μάλιστα βλέπουν συγγένεια του blossom με το σύστημα γραφικών του Falcon)! Έτσι μια ακόμα τελευταία απέλπιδα προσπάθεια ξεκίνησε και τεράστια κονδύλια τραβήχτηκαν από κάθε πιθανό πόρο που διέθετε η εταιρία! Η ερεύνα κράτησε κάποια χρόνια και την κατασκευή των περισσότερων ηλεκτρονικών την ανέλαβε η IBM και η Motorola! Η Atari έχοντας πια χαράξει όλα αυτά τα χρόνια τη δική της υπερήφανη πορεία στην ιστορία των υπολογιστών μπαίνει πλέων σε μια καθοδική τροχιά και δεν θα μπορέσει ποτέ να ξανασηκωθεί! Αυτό που όλοι φοβόντουσαν και συζητούσαν όλο και συχνότερα στα πηγαδάκια, άρχισε ξαφνικά να συμβαίνει και ανάστατοι νοιώθουν όλοι τώρα τις αναταράξεις! Το χρυσό παιδί της Silicon valley  καταρρέοντας πέρνα στην ιστορία ως γλυκιά ανάμνηση. Οι εποχές είχαν αλλάξει ανεπιστρεπτί και οι χαρισματικοί αρχηγοί έδωσαν την θέση τους στα τραστ και τις πολυεθνικές…




Σε αυτό το σπάνιο video θα γίνετε μάρτυρες της εφαρμογής της τεχνολογίας των transputers στην τεχνητή νοημοσύνη και ρομποτική! Η μηχανή μαθαίνει από τις αποτυχίες και αυτοδιορθώνεται!

4 σχόλια:

  1. Απ' όλα αυτά για τον transputer μου είχε μείνει το "πίσω και σας έφαγα" του pixel. Τότε, όντας πιτσιρικάς και μ' ενδιαφέρον στα παιχνίδια και μόνο δεν είχα δώσει και τόσο σημασία σ' αυτό. Τώρα διαβάζοντας αυτό συνειδητοποίησα το ότι απήχε από τα υπόλοιπα όσο η μέρα με τη νύχτα. Κρίμα που κάτι τόσο αξιόλογο πέρασε σχετικά απαρατήρητο από την αγορά των home micros τουλάχιστον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εγώ σαν Αταροβιος το περίμενα πως και πως!!! Ήταν πάντως κάτι το πρωτόγνωρο! Όταν βγήκε απο την sinclair το PC200 μέσα στα υπέρ που του βρήκε ι ειδικός τύπος ήταν και το γεγονός ότι χάρις την επεκτασιμότητα του μπορεί να δεχτεί κάρτα με transputers.... Ακόμα δε μπορώ να χωνέψω πως πάτωσε το project!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. αχ ρε φίλε να ξερες πόσα χρόνια πίσω με πήγες

    κάνεις πολύ καλή δουλειά, χαίρομαι ιδιαιτέρος που υπάρχουν χομπίστες, άνθρωποι σαν κι εσένα, με μεράκι και δημηουργικότητα, που μας μαθαίνουν και μας θυμίζουν
    ευχαριστούμε πολύ !!

    ΥΓ. θα εκτιμούσα πολύ να μου έστελνες το βίντεο που μου έλεγες
    και μη ξαναβάλεις ΜΚ

    ΑπάντησηΔιαγραφή